Søk i Matjungelen SFO

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

1 time – Plast og resirkulering

Plast og resirkulering

Dypdykk på under 1 time

Mange barn er opptatt av å ikke kaste søppel i naturen. Det er jo ikke rart, det er verdifulle ressurser på avveie. Nesten alt vi produserer av varer bruker av naturressursene våre, og de har vi ikke ubegrenset av. Derfor er det viktig å tenke mer sirkulært om forbruket vårt. Hvordan kan vi sette fokus på dette sammen med barna på SFO? La oss dykke dypere ned i det!

Program

  • Gjennomgang av tema og agenda – 5 minutter
  • Se filmen sammen – 15 minutter
  • Refleksjonsspørsmål – 15 minutter
  • Gruppeoppgave– 20 minutter
  • Oppsummering – 5 minutter

Snurr film!

15 min

Refleksjonsspørsmål

15 min

Gå igjennom ett og ett spørsmål. Tenk gjerne på spørsmålene individuelt først, før dere diskuterer med sidemannen. Til slutt kan dere dele refleksjonene med resten av gruppen.

Refleksjonsspørsmål

  • Hva var det viktigste du lærte av filmen dere nettopp så?
  • Hva er vi allerede gode på når det kommer til kildesortering hos oss? 
  • Hvordan kan vi best legge til rette for at barna får fremmet sitt engasjement for plastforsøpling i naturen?

Gruppeoppgave

20 min

Idémyldring i grupper

Del dere inn i mindre grupper. Hver gruppe skal liste opp tre tiltak som dere mener vil være nyttige for å bli flinkere på kildesortering hos dere. Presentere for de andre gruppene.

Var det noen som hadde tenkt likt? Noe dere lærte fra hverandre? Hvordan kan dere engasjere barna i dette?

Et kjapt spørsmål før vi kommer helt til bunns

Hva slags aktivitet dere kunne tenke dere gjøre sammen med barna for å fokusere på plast og resirkulering?

Loading ... Loading ...

Oppsummering

5 min

  • Hva har vi gjort?
  • Hva har vi lært?
  • Hva var lurt, som vi vil ta med oss videre?

 

Lyst på mer? Du finner aktiviteter og andre godbiter på temasiden Plast og resirkulering!

Gå til Plast og resirkulering

Gratulerer, du har kommet til bunns i dypdykket!

Ta meg til overflaten Tilbake til oversikt

Top