Grøtbar
Grøtbar
Her lager barna grøt med ulik topping og får lage sin egen “grøtbar” ut av disse. De får velge mellom et utvalg frukt og bær, nøtter og frø, krydder og urter som kan brukes som topping til grøten. Her brukes det rimelige råvarer som kan lages til mange, og det krever lite kjøkkenfasiliteter.
Aktiviteten gir barna rom for kreativ utfoldelse med ulike valgmuligheter til å komponere sin egen grøt med næringsrik topping. Send gjerne oppskriftene på grøt og topping med barna hjem, eller la de notere den ned, slik at de kan lage maten på nytt hjemme med foreldrene. Barna kan gjerne komme med forslag til hva grøtrestene kan brukes til. Prøv gjerne grøtretter fra ulike kulturer – det finnes mange flere varianter enn risgrøt og havregrøt i verden.
Målet med aktivieten
Målet med aktiviteten er at barna skal få lage sin egen grøt med fargerik og kreativ topping, og på den måten utvide horisonten deres om hva et grøtmåltid kan være. Ettersom grøt er en rett som går igjen i mange kulturer gir denne aktiviteten også rom for å utforske disse. Barna lærer også hvorfor det å spise grøt kan være bra for både kroppen og kloden.
Hva sier rammeplanen?
Gjennom å anerkjenne barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer kan SFO bidra til at barna får utvikle et positivt forhold til seg selv og til egen og andres kultur og erfaringsbakgrunn. Gjennom kulturaktiviteter skal SFO gi støtte til at barna får skape sine egne uttrykk og får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, slik at mangfoldet i barnegruppen blir representert. SFO skal oppmuntre barn til å reflektere og handle etisk og miljøbevisst. Når mat blir servert i SFO, bør SFO legge vekt på et helsefremmende kosthold og bygge på Helsedirektoratets kostråd, samt legge vekt på bærekraftige matvaner og forbruk.
Har du spørsmål eller kommentarer til Matjungelen?
Ta kontakt med oss på post@matjungelen.no
Husk: Du kan gjerne sende inn bilder og videoer fra aktivitetene på SFO til oss på e-post, så legger vi det ut på Jungeltelegrafen.