Søk i Matjungelen SFO

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

På besøk i Tømmerås sin skolehage

På Tømmerås skole har de tatt dyrking et steg videre og bygget de sin egen skolehage. Vi tok en prat med Skolehagegruppa, og her er det ikke bare grønnsakene som spirer og gror, men også barnas engasjement.

Kan dere fortelle litt om hvordan dere kom i gang med skolehageprosjektet?

Tidligere rektor på skolen leste om prosjektet Dyrk fremtida- flere skolehager i Norge. Hun bestemte seg for å søke om midler og vi var så heldige å få støtte til å anlegge en skolehage. Hun satt sammen en gruppe med noen av lærerne, en fra SFO og en skolehageansvarlig.

På grunn av corona og skolenedstengingen våren 2020 tok det litt tid før vi fikk selve skolehagen på plass. Vi møtte dessuten på en del uforutsette problemer, men heldigvis fikk vi løst det på en grei måte.

Før sommerferien 2020 startet hadde vi plantet og sådd i 7 store plantekasser, satt poteter, sådd og plantet solsikker og fått på plass en tipi til sukkererter. Rett før skolen startet i høst ble drivhuset vårt montert og vi gleder oss til å ta det i bruk nå i sommer. 

Sukkererter 1200x600 Jungeltelegrafen

Hvordan involverer dere barna i skolehagen?

Alle elevene på skolen skal gjøre noe i skolehagen i løpet av skoleåret. Alle trinn har forskjellige temaer, og forskjellige planter de skal fokusere på.  I år har vi fordelt det slik: 

– Første trinn planter alt av løk – blomsterløk, hvitløk, setteløk og mange flere.

– Andre trinn planter og sår alt av bønner og erter.

– Tredje trinn har ansvaret for blomster.

– Fjerde trinn har gresskar, squash og melon.

– Femte trinn skal dyrke mye av det de skal bruke neste skoleår i mat og helse.

– Sjette trinn sår chili. I tillegg skal de så og plante gresskar til Halloween.

– Syvende trinn har ansvaret for urtene.

– SPA-avdelingen vår (spesialavdelingen) har ansvaret for tomater og agurk. 

I tillegg skal vi sette poteter, så gulrot og masse mer. På den måten får elevene eierskap til maten vi dyrker. Da vi skulle anlegge skolehagen i fjor vår var det dessuten elevene som bygget plantekasser, satte opp gjerdet, bygget port og gravde og fylte på jord.

SFO har bidratt med høsting, luking og vanning. 

Hva er fordelene ved å la barna være med på å dyrke? 

Mange av elevene er overraskende villige til å smake på alt i skolehagen, selv om de kanskje ikke liker alt. Mange oppdager dessuten grønnsaker og urter de aldri har smakt før som plutselig blir en favoritt. Grønnsaker smaker jo bedre rett fra planten og jorda.

De er også veldig stolte av den jobben de har gjort i skolehagen og vil gjerne vise frem det de har plantet, sådd og bygget. Da er det også ekstra morsomt å spise maten som kommer fra skolehagen.

Andre trinn laget grønnsakssuppe på bål i høst, med råvarer hentet rett fra skolehagen. Den siste gangen de laget suppe fikk elevene selv velge hva de ville ha i suppa, og det var mye spennende som havnet i gryta. Elevene lærer på den måten å smake på nye ting. De lærer seg å like nye ting, og de får kunnskap om forskjellige grønnsaker og urter. 

1200x600 Jungeltelegrafen

Har dere noen tips til andre skoler eller SFO’er som har lyst å komme i gang med dyrking?

Det trenger ikke å være så stort. Man kan sette poteter i bøtter, bare husk å bruke sertifiserte settepoteter. Det går også an å så gulrot i bøtter eller lage en liten urtehage i en pallekarm.

Reddiker man sår tidlig på våren smaker kjempegodt, og lar man være å plukke alle, har de gjerne begynte å blomstre når man kommer tilbake på skolen i august. Frøkapslene smaker om mulig enda bedre enn selve reddikene.

For de fleste kan det være lurt å huske på at skolen og SFO er stengt på sommeren. En del planter passer derfor dårlig i en skolehage. Hos oss er jordbær en slik plante, bærene er stort sett modne når sommerferien starter. 

Matjungelaktivitet: Dyrking og redyrking

Og hva hvis noen har lyst å gå hele veien og starte en skolehage?

Husk å begynne tidlig, det tar lengre tid å planlegge enn  man tror.

Dere trenger ikke mange med erfaring, men det er en fordel om i alle fall en eller to kan noe om planter og dyrking før man setter i gang.

Økologisk Norge har  laget en nettside med mange gode tips til hvordan man starter en skolehage. Vi vil anbefale alle som skal anlegge en skolehage å se på den før de begynner.

Det er stas å følge prosessen fra frø til ferdig spiselig produkt!

Hvis dere vil fortsette inn i skolehagen til Tømmerås kan dere følge dem her på Instagram. Vi i Matjungelen er også veldig nysgjerrige på andre dyrkeprosjekter eller skolehager, så om dere vil dele med oss er det bare å tagge med #matjungelen.

Fakta om Tømmerås skole

Tømmerås skole ligger lengst sør i Drammen kommune og er nabo med både fjorden og marka. De har ca. 360 elever og et personale som har stort fokus på læring, mestring og trivsel.

Flere nyheter fra Jungeltelegrafen

Med mat som verktøy for rammeplanarbeidet

Ny rammeplan er på plass og vi tok en prat med Mona Gjøse Skaaren fra Jåtten SFO og Terje Wiik fra Nettverket for SFO om hvordan vi kan komme i gang innenfor de ressursene vi har.  I webinaret under kan dere høre mer om hvordan Matjungelen kan brukes som et verktøy i arbeidet med rammeplanen ...

Matredderne på Gomalandet SFO

På Gomalandet SFO i Kristiansund har Berit Ulriksborg satt i gang et suksessprosjekt for å redde mat sammen med barna på SFO. Tre dager i uken henter hun mat på nærbutikken som ellers ville bli kastet. Og det blir det masse god mat av!  Kan du fortelle litt om hvordan dere startet med matreddingen? Det ...

Slik går det med Jungelaksjonen

Flere av dere har vært med å bidra i Jungelaksjonen for havet, og vi har fått en oppdatering fra Mari i Phamai hvor hun forteller hvordan det går i Laos. En liten oppdatering fra Phamai: "Det har jo dessverre vært ganske stille det siste året, grunnet covid. Laos har vært i lockdown over flere uker ...

Top