Slettaelva SFO i Tromsø har gjort mange lure grep for å styrke fokuset på mat og måltider i SFO de siste årene og det har bidratt til mer matglede og roligere måltider. Etter en brukerundersøkelse i 2021 hvor måltidet fikk dårlig skår, bestemte SFO seg for å gjøre grep og meldte seg på i Matjungelen.
Bedre måltider på Slettaelva SFO i Tromsø
Superbarna er med på matlagingen
Ivrige tredjeklassinger sitter rundt bordene og kutter frukt til den store gullmedaljen. Det skal bli til fruktsalat for hele SFO. På Slettaelva SFO har de fått navnet Superbarna, som er med og lager mat til alle på SFO. I dag er det fruktsalat ved siden av smøremåltidet, andre dager er det havrelapper på menyen. Resten av barna er i gymsalen og ute i skolegården og leker, mens de venter på å få komme inn og spise.
Mat er absolutt noe som engasjerer barna, sier Marianne
– Superbarna hjelper til med å servere mat til de forskjellige trinnene flere dager i uken, og når det er rom for det hjelper de også til med å lage maten, forteller Marianne Berntsen, SFO-leder ved Slettaelva skole. De har også startet vennskapskafé på fredager, som Superbarna drifter med hjelp av de voksne. Mat er absolutt noe som engasjerer barna, sier Marianne.
Tok grep om måltidet på SFO etter brukerundersøkelse
– Vi gjennomførte en brukerundersøkelse i 2021, hvor måltidet på SFO fikk veldig dårlig skår. Etter det bestemte vi oss for å prioritere måltidet, forteller Marianne. – Vi pusset opp kjøkkenet og fikk inn en ressurs på kjøkkenet deler av dagen på SFO. Vi meldte oss også på i Matjungelen, og fikk masse inspirasjon gjennom årshjulet og aktivitetsoppleggene. Kjøkkenansvarlig lager, i samarbeid med SFO-leder, månedlige planer for måltidene på SFO – og justerer etter hvert som de ser hva som fungerer og ikke på deres SFO.
– I dag er mat og måltidsglede et fokusområde på vår SFO, og Matjungelen har bidratt til at vi serverer mer mat fra bunnen av og tilbyr frukt og grønnsaker til barna hver dag. Matjungelen har også økt fokuset vårt på gode måltidssituasjoner med barna, og ikke minst at barnas stemme har fått en større plass i hverdagen hos oss, sier Marianne.
Involverer barna i matlagingen
Rammeplanen for SFO oppfordrer til å involvere barna i matlagingen. Når barna slipper til mer på kjøkkenet kan det gi barna verdifulle ferdigheter, glede og mestring med praktisk matlaging. Det har de også erfart på Slettaelva SFO.
– Barna blir engasjert når de får være med å lage mat, og når de får ansvar for aktiviteter. Det er også viktig at barna opplever å bli lyttet til og at deres stemme tas på alvor, sier Marianne. – Vi startet veldig engasjert med å lage blant annet supper i alle slags farger, men det var det litt ymse tilbakemeldinger på fra barna. Barnas stemme måtte tas på alvor. Derfor fant vi en middelvei, med rød tomatsuppe og grønnsakssuppe som de sikre valgene som barna liker.
Samtidig jobber de med å utforske barnas matmot, blant annet i sammenheng med å sette fokus på fisk og sjømat. – De fleste barna vil helst ha pizza og taco, men vi er tålmodige og fortsetter å utfordre barna til å prøve å smake på ulike fiskeretter, og serverer blant annet laksetaco til barna, noe de aller fleste liker, sier Marianne. De har også brukt Fiskesprell som verktøy for å sette fokus på fisk i SFO.
Et lite kjøkken ble starten på en stor idé
Superbarna brukes i måltidssituasjoner på alle trinn. – Hver høst samles 3. trinn, hvor vi går gjennom regler for Superbarna. De må være profesjonelle når de lager og serverer mat. Ikke si æsj, rydde opp etter seg og bruke hansker når de håndterer mat.
– Ideen med Superbarna startet da vi pusset opp kjøkkenet. Vi måtte da flytte til et mye mindre kjøkken, hvor det ikke var plass til så mange på en gang. Det krevde at vi rullerte på hvem som kunne være på kjøkkenet og spise samtidig. Da innførte vi at 3. trinn ble kalt Superbarn. De delte ut klesklyper til barna som kunne komme inn å spise, og krysset av på en liste. Når vi flyttet inn på det nye kjøkkenet ønsket vi å fortsette med det. Men det ble for hektisk å gjøre det hver dag, forteller Mariannee. Det ble starten på vennskapskaféen med Superbarna på fredagene. – Fredager er alle barna ferdige samtidig på skolen, og ressursen på kjøkkenet har tid. Så det synes både barna og de voksne er en fin måte å avslutte uken på.
Tips til andre SFO
Slettaelva SFO har gjort mange lure grep for å komme dit de er i dag med mat- og måltidsarbeidet sitt. Hvilke tips vil de gi andre SFOer som er nysgjerrige på å komme i gang?
– Start i det små! Matjungelen gir mye matinspirasjon til aktiviteter og måltider. Det er ferdige opplegg som kan hentes ut, så det er enkelt å begynne og man trenger ikke bruke mye tid på planlegging, sier Marianne. Måltid og måltidsglede er forankret i årsplanen til SFO, men de må likevel jobbe med å holde fokus på hva det er de ønsker, og tar det jevnlig opp på personalmøtene. Marianne forteller samtidig at de som andre SFOer har utfordringer når det kommer til bemanning, og de er nok ikke like flinke hele tiden til å prioritere mat. – Men vi prøver, og det setter både barna og foreldrene pris på!