Søk i Matjungelen SFO

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Matmot og matglede på Høybråten AKS

Høybråten AKS på Stovner i Oslo har god plass til matlaging i hverdagen. Vi tok en prat med kjøkkenansvarlig Susanne Tiller som har mye snacks å by på når det gjelder matlaging med barna og det å skape positive måltidsopplevelser.

Hvordan jobber dere med matlaging på Høybråten?

Vi lager mat i tråd med retningslinjene fra Helsedirektoratet. Vi lager all maten fra bunn, og tilbyr ikke søtsaker eller matvarer med tilsatt sukker utenom ved spesielle anledninger. 

Hovedsakelig lager vi vegetarisk mat, men vi inkluderer også ofte fisk. Erfaringen med å lage mat uten kjøtt er at alle kan spise fra den samme gryta, som er mer inkluderende, og kan lette arbeidet for personalet da det blir færre mathensyn å ta stilling til.

I tillegg gir det mulighet for at barn opplever nye smakssammensetninger. Det at barn kan relatere vegetarisk mat til noe som smaker godt er viktig for å påvirke barns spisevaner og gjøre dem mer utforskende og nysgjerrig på mat.

Vi fokuserer på at måltidet blir en positiv og spennende opplevelse, og ser viktigheten av å formidle matkunnskap og folkehelse til barn. Dette innebærer blant annet at vi kommuniserer på en måte som kan skape engasjement rundt mat og matvarer gjennom involvering og utprøving av nye smaker og ferdigheter.

Matmot og Matglede

Når vi serverer en ny matrett eller ingrediens sørger vi for å introdusere den på en spennende og kreativ måte for å ufarliggjøre det å smake på ny mat. Noen tips er å gi maten et morsomt navn eller fortelle en funfact. Dette funker alltid, og mange som ellers ikke tør, vil smake.

Før måltidet blir barna alltid informert om hva som er på menyen og hva maten inneholder. Når vi servere gryte, sørger vi for at alle grønnsakene i gryten er synlig. Vi har erfaring med at barn ikke tør å spise om de ikke vet hva maten inneholder. Lag lekne og fargerike menyen med bilder av alle grønnsakene.

Fargerike menyer med alle ingrediensene gir barna matmot
Fargerike menyer med alle ingrediensene gir barna matmot

Før pandemien serverte vi alltid grønnsaker i små skåler som tilbehør til maten. For eksempel store brokkolibuketter som bare var dampet, gulrot og agurk i staver eller eplebåter. Skålene ble plassert på hvert bord, slik at det var tilgjengelig under hele måltidet.

Effekten av dette var at de som ikke ville ha, gjerne forsynte seg av grønnsakene likevel fordi vennen gjorde det eller fordi andre barn sa at det smakte godt.

De siste ukene har vi stilt noen refleksjonsspørsmål under måltidet, og det har virkelig gjort susen. Å gi barna en liten utfordring under måltidet har skapt masse engasjement, og bidratt til at måltidet har vært gøy og aktiviserende. Jeg som sto på sidelinjen opplevde bedre matro, og barna var mer lyttende til de voksne.

Refleksjonsspørsmål virket også positivt på de voksne som gjerne ikke er så opptatt av mat. Det ble enklere å være mer delaktig i måltidet og engasjere barna.

Tar dere noen gang med barna når dere lager mat?

Ja, vi har matkurs sammen med barna, selv om Covid 19 akkurat nå setter noen begrensninger.

Refleksjonsspørsmål gjør susen under måltidet
Refleksjonsspørsmål gjør susen under måltidet
Tips når vi skal ha med barna
  1. Ikke ha for store grupper per voksen.
  2. Tilpass matlagingen til alderen på barna. Mange av barna i første klasse har gjerne ikke brukt kniv før, og mange rekker kanskje ikke opp til kjøkkenbenken. Da kan det være utfordrende nok for dem å få blande og røre, eller kanskje forsyne og dandere maten. 
  3. Det å la barna få bruke tid til å presentere og dandere retten er en kjempefin og gøy aktivitet som er enkel å få til. Da får de mulighet til å være kreativ med maten. 
  4. Før matlagingen er det lurt å legge frem alle ingrediensene, vaske grønnsaker og frukt, måle opp og lignende. Jo eldre barna er, jo flere ting klarer de selv. Smarte forberedelser kan likevel være lurt om dere ikke har så god tid, eller er få ansatte til stede.
  5. Husk at du som ansatt er et forbilde for barna i alt du gjør, også på kjøkkenet. Vær trygg i din rolle. Du kan masse om mat som du kan lære barna. 
  6. Lag enkle, konkrete regler som dere gjennomgår sammen før kurset. For eksempel: ”Alle som har forstått reglene tar seg på hodet”. 
  7. Vær tålmodig, og husk at man lærer masse av å feile. Opplevelsen av å ha gjort noe sammen teller mer enn et perfekt resultat.
Tenk alternativt

Nå som det ikke blir like mye matlaging sammen med barna på grunn av korona har vi gitt dem andre arbeidsoppgaver som gir dem eierskap til måltidet. De får for eksempel bli med å vaske bordene etter spising. Det er veldig populært og alle vil være med. Vi rullerer, og hver dag får to elever bli igjen og rydder av det som står igjen på bordene og vaske av. Det er gøy å se hvor engasjert de blir, og hvor stolte de er når de har rollen som “Vaskeansvarlig”.

Hvordan påvirker det barna når de får være med å lage mat?

Barn elsker å utforske, og å lage mat. Det å ta dem med i matlagingen gir en verdifull følelse av deltagelse og mestring. Og det gir matglede.

De erfaringene vi sitter igjen med etter endt matkurs er at de liker utrolig godt å få ansvar, og å få lov til å utvikle praktiske ferdigheter. De har vært så stolte av maten de har laget, og flere som ellers sliter med konsentrasjonen har vært veldig fokusert under matlagingen.

Hvordan får dere til matlaging innenfor økonomiske rammer og smittevern?

En forutsetning for matserveringen er at gjeldende smittevernregler opprettholdes. Våre tiltak er i samråd med retningslinjene fra Utdanningsetaten. Vi har begrenset varmmatserveringen til kun en gang i uken for hver klasse. Det er fordi vi har måtte fordele alle kohortene hver for seg. For å få kabalen til å gå opp, spiser første og andre klasse på tirsdager, og tredje og fjerde klasse på onsdager.  

For å kunne opprettholde god avstand og ikke blande kohorter bruker vi andre lokaler på skolen til spising i tillegg til matsalen. Vi har også planlagt det slik at de som spiser får mulighet til å vaske hender uten å møte på en annen kohort. 

Oppkuttede grønnsaker finner veien lett ned i små mager
Oppkuttede grønnsaker finner veien lett ned i små mager

Elevene blir servert mat på den tildelte plassen av kohortleder. Kjøkkenansvarlig har ansvar for å påse at bord og stoler er vasket av etter hver gruppe. Det er satt av 10 minutter mellom hver servering til dette. Med tanke på økonomiske rammer har ikke dette gitt oss utfordringer.

Ellers i uken serverer vi melk og frukt når de spiser sin egen matpakke.

Hva kan vi ta med oss når vi skal finne fram i jungelen av mat sammen med barna?

Matjungelen kan vel så mye bli brukt til inspirasjon når dere tilpasser oppskriftene og aktivitetene til fasilitetene dere har.

Barn er kresne, og forskning sier at barn må smake opptil 15 ganger for å tilvenne seg en ny smak. Vær tålmodig, ikke gi opp om en matrett ikke falt i smak første gang. Kanskje den vil gjøre det andre gang. Lag godt tilbehør til supper, noe som knaser er alltid populært. Til å med kikerter!

Bruk bilder når du forteller om dagens mat så barna blir kjent med ingrediensene. 

Være gode rollemodeller – oppfordre og motivere barna til å smake på maten. 

Bruk tid på å introduserer maten og bidra til sosialt samvær under måltidet.

Tenk nytt, tenk fargerikt, gå inn med et åpent sinn. Det å bidra til matglede og god folkehelse er en nasjonal dugnad, og vi har som oppgave å gjøre den jobben hos barna!

Tusen takk til Høybråten AKS og Susanne som har delt så mange gode tips med oss. Vi blir skikkelig inspirert! Følg gjerne Susanne på instagram for mer inspirasjon – @susanneskjøkken.

Litt fakta om Høybråten AKS

Høybråten aktivitetsskole ligger i Stovner bydel i Oslo, og har ca 280 barn.

Bemanningen består av en leder, koordinator, fire baseledere samt AKS-medarbeidere. Vi har sambruk med skolen. I tillegg bruker vi skolens gymsal, svømmebasseng, musikkrom og andre spesialrom. Vi har egen spisesal i underetasjen, med gode kjøkkenfasiliteter.

Fokuset i AKS-hverdagen er å gi barna opplevelser og erfaring de ikke møter hjemme. Vi skal bidra til at alle elevene får aktiviteter innen målområdene, fysisk aktivitet, mat og helse, natur, miljø og bærekraftig utvikling og kunst og håndverk.

Aktivitetene på Høybråten AKS tar utgangspunkt i Rammeplanen for Aktivitetsskolen.

Som regel tilbyr vi både et måltid både før og etter AKS, med varmmatservering to ganger i uken. De resterende dagene serverer vi brødmat med pålegg. Før skoletid har vi som regel melk og korn. 

Vi mener at måltidssituasjonen på AKS er en pedagogisk arena, og jobber med kompetanseheving hos de ansatte innenfor mat og helse.

Fremover skal vi i større grad fokuserer på matlagings aktiviteter med barn.

Flere nyheter fra Jungeltelegrafen

Mestring og glede med matlaging på Vigra SFO

På Vigra SFO har de stort fokus på matlaging og mataktiviteter, og bruker Matjungelen aktivt i hverdagen. Det bidrar til masse matglede for barna. Her er SFO-leder Eirik Solli sine beste tips til andre som vil komme i gang med matlaging på SFO.

7 tips til mer matmot rundt matbordet på SFO

Hvorfor er mange barn kresne, og hvordan kan vi hjelpe barna med å tørre å smake på ny mat? Her har vi samlet noen gode tips til mer matmot rundt matbordet.

Fisk og sjømat i smøremåltidet på SFO

Fisk og sjømat er godt for kroppen og kloden, men hvordan få inn nok fisk og sjømat i smøremåltidet i SFO? Fisk er nemlig ikke bare middagsmat - fisk kan også fint spises som plukkemat, pålegg på skiva, rulles i wraps, eller blandes til en deilig påleggssalat. Bare se her!  Hva har sjømaten og sola ...

Top