Søk i Matjungelen SFO

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Matjungelklubb

Brokkoli-Matjungelen

Når barna først har fått en smakebit på matlaging er det fint å gi dem rom til å utforske enda mer, slik at de får bygge videre på jungelkunnskapen. Da passer det fint å krydre SFO-hverdagen med deres helt egen Matjungelklubb! Og det trenger ikke å være så komplisert å få til.

Mål med aktiviteten

Med en Matjungelklubb gis barna muligheter til å utforske jungelen av mat og matlaging sammen i en mindre gruppe. Matklubben tilbereder et måltid sammen på SFO/AKS f.eks én dag i uken eller en dag i måneden. Målet er å gi barna praktiske erfaringer og kunnskap om mat, måltider og håndtering av kjøkkenredskaper. Gjennom å lage mat sammen kan barna få verdifulle erfaringer med hvordan de selv kan lage enkle og næringsrike måltider, og hvordan de sammen med andre kan skape trivelige rammer rundt måltidet. Det kan bidra til både matglede, fellesskapsfølelse og legge et grunnlag for gode helsevaner. 

Forslag til retter å lage i Matjungelklubben

Det finnes et hav av retter man kan lage i barnas Matjungelklubb. La barna få være med å bestemme hva de vil lage. I Matjungelen finner dere mange oppskrifter som dere kan ta utgangspunkt i. Det kan være fint å starte med noe enkelt og raskt, for så å avansere ettersom barna tilegner seg mer kunnskap og ferdigheter. Dere vil nok også underveis gjøre dere noen nyttige erfaringer om hva som fungerer og ikke hos deres SFO/AKS. 

Under finner dere noen eksempler på enkle og smakfulle retter som dere kan velge ut fra tilgjengelig tidsbruk og fasiliteter. 

Raske retter: Enkel brokkolisalat, Spicy tunfiskrøre, Grønnsaker med dip, Havregrøt med eple og bringebær, Jungelsmoothie eller Wraps med fiskepinner og karrimajones.

Litt mer avanserte retter: Grove gulrotlapper, Havregrøtlapper, Granola, Pitapizza, Laksetaco med chili og ost, Lakseburger, Blåskjellsuppe med kokosmelk, Tomatsuppe, Indisk daal, Chili sin carne, Hjemmelagde fiskekaker eller Torsk i form med søtpotet, chili og yoghurt.

Disse og flere andre ville jungeloppskrifter finner dere på Matjungelens oppskriftssider.

Forberedelser

Gå sammen i personalgruppen og tenk gjennom hvordan dere vil gjennomføre Matjungelklubben. Når og hvor ofte passer det for dere å ha Matjungelklubben? Tenk også over hvor stort kjøkken dere har tilgang til, og hvilket utstyr dere trenger. Har dere det nødvendige utstyret tilgjengelig eller trenger dere å låne eller gå til innkjøp av noe? Det er viktig at dere avklarer hvem som har det overordnede ansvaret for Matjungelklubben, og hvem som står for anskaffelse av råvarer. Vurder gjerne om det er aktuelt for dere å ta kontakt med en nærbutikk og høre om dere kan få noe overskuddsfrukt og -grønt fra dem. 

Deretter må dere vurdere hvilke av barna som skal få være med i Matjungelklubben. Matjungelklubben kan bestå av en fast gruppe barn (f.eks 4. trinn) eller en utvalgt, mindre gruppe barn som rullerer (f.eks dele SFO-gruppen i flere grupper, og så har hver gruppe sin faste uke). Det kan være lurt å tenke over barnas alder og ferdighetsnivå, og hvor mange i personalet som skal være med på kjøkkenet. Velg en håndterbar gruppestørrelse ut fra dette. Vi har gode erfaringer med 8-12 barn per 2 voksne, men dette kan variere. Er dere usikre, test med en mindre gruppe første økt og se om dere vil gjøre endringer etter hvert.

Forberedelser før økten

  1. Involver barna i planleggingen og spør hvilke retter de ønsker å lage. Dere kan velge ut noen få retter blant utvalget ovenfor (eller andre), og ha en avstemning blant barna om hvilken rett dere skal lage første økt. Dere kan også høre fritt med barna hva de vil lage, men da er det viktig å påpeke at det skal være en frokost-, lunsj- eller middagsrett, ikke dessert eller kake. Søte bakevarer, kaker og boller er ikke anbefalt å servere i skole og SFO, det er noe som bør begrenses til noen få spesielle anledninger i løpet av året.
  2. Sjekk at kjøkkenet er tilgjengelig og at dere har nødvendig utstyr klart. 
  3. Se over oppskrift og lag handleliste. Sørg for å tilpasse etter eventuelle allergier og religiøse mathensyn.
  4. Handle inn råvarer.

Utstyr

  • Skjærebrett
  • Kniver
  • Servise og bestikk

Sjekk hvilket utstyr dere trenger til den aktuelle retten dere skal lage. Det kan være dere trenger stekeovn, stavmikser, bakeboller og sleiver, kjeler, stekepanner og stekespader, litermål, rivjern eller skrellere. Velg en rett som passer med det utstyret og de fasilitetene dere har tilgjengelig.

 

Kniver: Finn gjerne kniver tilpasset barnehender, for eksempel finnes det noen rimelige hos IKEA. Sørg for at knivene er skarpe nok. Sløve kniver gjør det lettere for barna å skjære seg. 

Barn jubler

Gjennomføring

1. Gjøre klart kjøkkenet

Vask hender med såpe og vann, og gjør klart kjøkkenet. Finn frem alt utstyr dere trenger, men vent med å dele ut utstyret til dere skal starte med selve matlagingen. Skyll frukt og grønnsaker og legg i forskjellige skåler. Om dere skal skylle bær, cherrytomater eller druer kan det være lurt å bruke et dørslag. Sett frem alle ingrediensene og dander det fint, slik at barna kan se råvarene de skal bruke. La gjerne barna hjelpe til med å finne frem utstyr, skylle og sette frem råvarer.

2. Vise og snakke om hva som skal lages i dag

Presenter hva som skal lages i dag. Vis og snakk om de ulike råvarene som skal brukes i dagens rett. Kan de navnet på alle råvarene? Har de smakt på dem tidligere? La barna få se og kjenne på de ulike råvarene. Fortell i korte trekk hvordan dere skal gå frem for å lage retten. Det er lurt å vente med detaljene til dere er klare til å lage maten.

3. Vise kutteteknikk

Snakk om og vis barna hvordan en kniv brukes:

  • Hold på knivskaftet, ikke på bladet
  • Den skarpe siden av bladet kuttes med
  • Demonstrer med en frukt/grønnsak hvordan kniven skjæres med
  • Legg kniven på skjærebrettet når den ikke brukes
  • Vis eventuelt kutteteknikk på vanskelige frukter/grønnsaker, som løk, hvitløk eller melon.

4. Dele opp i grupper

Del inn i mindre grupper. 3-4 stk. per gruppe passer ofte bra, men tilpass etter valg av rett og hvilke oppgaver som skal gjøres. Sørg for at alle har noe å gjøre til enhver tid.

5. Matlaging i grupper

Når dere er klare til å lage mat, er det lurt å få oppmerksomheten til alle barna, og vise og forklare hva som skal gjøres i første steg. Det kan for eksempel være å kutte grønnsaker i små biter og legge dem i ulike skåler. Følg fremgangsmåten i oppskriften. Når de er ferdige med første steg, går dere videre til å vise og forklare neste steg. Hvis barna er ferdig med oppgavene sine til forskjellige tider, kan det være lurt å ha noen ekstra oppgaver på lur til de som er tidlig ferdig. For eksempel å lage en rømmedressing, rive ost, eller vaske, rydde og gjøre klar til neste steg. 

6. Rydde og gjøre klart til måltid

Vask opp og rydd bort utstyret dere har brukt før dere dekker bord og gjør klart til et hyggelig måltid. Barna kan gjerne arbeide sammen i makkerpar hvor en av dem vasker og den andre tørker. Sørg for at søppel blir sortert riktig.

7. Servere og spise måltidet sammen

Sett dere ned sammen med barna og ha et hyggelig måltid sammen. Snakk om retten dere har laget, og de ulike grønnsakene og fruktene dere har brukt. Er det noen som har smakt på noe nytt i dag? Er dette en rett de kunne ha laget hjemme? Hva kunne de ha gjort annerledes? Hvilke andre retter kan vi bruke disse råvarene til?

Viktig å tenke på underveis

Husk å tilrettelegge etter barnas forutsetninger og erfaringer i matlaging. Har de brukt kniv før? Har de vasket opp før? Vis hvordan det skal gjøres, men husk å la barna slippe til og prøve selv slik at de får erfaringer med de praktiske ferdighetene. Det er viktig at dere voksne er tilstede, støttende og oppmuntrende, slik at barna kjenner seg trygge til å utforske kjøkkenredskapene og maten. Hjelp de barna som trenger litt ekstra støtte i håndteringen av redskaper.

Hvordan få det til over tid

  • Det kan være lurt å ha en ansvarlig person til å følge opp både planlegging og gjennomføring av Matjungelklubben gjennom hele perioden. Ansvaret kan rulleres mellom personalet, men dere kan også involvere barna i oppgaven som “Matjungelklubb-ledere”. 
  • Dere trenger heller ikke å ha Matjungelklubben fast én gang i uken, det kan være noe dere gjør én gang i måneden eller kanskje som en egen uke i semesteret hvor gruppene har hver sin dag til å lage mat til de andre? Tilpass det ut fra deres behov og kapasitet.

Tips

Her er en tipsliste til print for deg som har med barna på kjøkkenet.

Bruk gjerne den norske sesongkalenderen for å finne ut hvilke grønnsaker, frukt og bær som er i sesong akkurat nå, og bruk norske kortreiste råvarer når det er mulig. 

Noen andre tips til gjennomføringen: 

  • Lær barna de reglene som gjelder på kjøkkenet – og repeter gjerne.
  • Ikke gi barna sløve kniver, da er det lettere for at de skjærer seg.
  • Ha et vått papir eller kjøkkenhåndkle under barnas skjærebrett, på denne måten ligger skjærebrettet i ro.
  • Lag en snittflate på grønnsaker, for eksempel del en gulrot i to slik at de får en snittflate som ligger i ro på skjærebrettet.

Tilpasninger og variasjon

Varier gjerne med å bruke ulike råvarer som tema for øktene, som “fisk og sjømat”, “rotgrønnsaker” eller “frukt og bær”. Dere kan også bruke månedens tema i Matjungelens årshjul som inspirasjon for å velge retter.

Gulrot

Klar for neste steg?

Hvis dere har lyst på en større utfordring eller føler at dere er klar for neste steg, kan dere gå videre til Barnas jungelrestaurant.

Her kan du lære mer om matlaging med barn

Temaside: Matlaging med barn

Dypdykk under 15 min: Matlaging med barn

Dypdykk under 1 time: Matlaging med barn

Top